RSS Feed

“Ali kako… ali šta… ali… ali…” – Vi pitate, Ivy odgovara

Posted on

pažnja: u narednim pasusima moguća upotreba psovki i jezika koji nikako ne priliči ženskoj osobi. Ali kako sam sa svim potencijalnim čitaocima ovog bloga na “ti”, dadoh sebi za pravo. Eto.

1 – “hoću da imam dugačke, vretenaste mišiće, i zato idem na jogu/pilates/aerobik…”
Ivy says: ovaj, ne. Mišići nisu plastelin, pa da ih modeliraš kako ti volja. Oblik tvojih mišića je u direktnoj anatomskoj vezi sa dužinom tvojih kostiju. Određenim vežbama sa opterećenjem se oblik mišića može donekle korigovati, ali za to o čemu ti pričaš je potrebno mnogo više. Ako hoćeš “duge i vretenaste” (oh, Bože, kako mrzim tu sintagmu) mišiće, nabavi sebi druge roditelje. DNK ne možeš da promeniš dijetom i treningom.

2 – “ali kako osoba X može da jede šta hoće, a vitka je, a ja se ugojim od vazduha?”
Ivy says: od vazduha se ne goji, jebigić. To kako osoba X jede je samo njena stvar. Možda bi bilo bolje da se fokusiraš na sopstveni tanjir i pratiš šta i koliko jedeš. Pod uslovom da si zdrava osoba, onda svakako nisi “posebna pahuljica” koja se eto, zle li sudbine, goji od vazduha. Stavi na papir sve što pojedeš tokom dana, i vidi koliko tu kalorija ima. A ako zaista insistiraš na tome da nešto sa tobom nije u redu, barem je to lako proveriti rutinskom analizom krvi.

3 – “neću da radim sa tegovima, jer ću tako da se nabildujem”.
Ivy says: bullshit. Masa, bila ona mišićna ili adipozna (tj salce) se nikako ne nabija treningom, već hranom. HRANOM. Možeš ti benčovati i sopstvenu telesnu težinu, ako se ne hraniš tako da budeš u suficitu (da jedeš više nego što trošiš), tvoje telo ne može da sagradi mišić. NE MO ŽE. Pa čak i ako se dogodi da ti nakon prvih par treninga mišić naraste, to je samo upala koja će proći i sa kojom će se povući voda iz mišića. Iskuliraj se.

dogma

4 – “šećer je zlo, ne jedem ga više”
Ivy says: ne moraš, onda više ostane meni. Ne, ozbiljno. Izbaci ga skroz, ti rekreativna vežbačice koja traži prečice ka svemu. Ma, drži ga na “nuli”. Tako ćeš u najkraćem mogućem vremenskom roku totalno sjebati svoj metabolizam, nećeš imati snage za trening, i nećeš mi trošiti dragoceni kiseonik u prepunoj teretani svojim prenemaganjem “kako ti je teeeheeeškoooo…”

5 – “ne jedem više gluten”
Ivy says: Zaista? Imaš celijakiju? Neku autoimunu bolest? Ne? A, videla si od Đokovića? Ma bravo. Kako si ti fascinantna osoba. Jesi li u međuvremenu obavestila svu familiju i sve prijatelje kako si ti posebna? Što se mene tiče, ne moraš da ga jedeš, ali me živo zanima koji je sledeći “prehrambeni trend” kojem ćeš se prikloniti.

lookat

6 – “koja je najefikasnija dijeta za zdrav gubitak masti?”
Ivy says: ona koje možeš da se pridržavaš DO KRAJA ŽIVOTA, i koja tvom organizmu daje dovoljne količine proteina, masnoće i ugljenih hidrata, vitamina, minerala i vlakana, a koja je koncipirana na što je moguće manje obrađenoj hrani, uz razumno uživanje u džanku i nezdravoj hrani. Eto kakva dijeta.

7 – “idem u teretanu svaki dan, na traci sam po dva sata, jedem jedva preko 1000 kcal dnevno i ne mršam… šta da radim?”
Ivy says: za početak, pročitaj ovaj tekst. I zapamti: redukcija je moguća samo u dva scenarija. 1 – jedeš manje, treniraš manje ili 2 – jedeš više, ali i treniraš više. Sve ostalo je kontraproduktivno i stavlja te na put “večite dijete”.

8 – “hoću da izgledam kao ovaj fitness model sa naslovnice modnog časopisa”
Ivy says: prvo, te pare koje daješ na “ženske časopise” (koji su po meni svojevrsna uvreda svakoj iole razumnoj ženi) bolje daj za kilo banana i najedi se kao čovek. Drugo, podjednako bitno, sve slike su jezivo fotošopirane, tako da u startu nisu verodostojne. I treće, najbitnije… fitness modeli zaista i mogu da izgledaju “fantastično” u smislu da im se ocrtavaju svi trbušni mišići i vene, ali… to je forma kojoj prethodi nekoliko paklenih meseci treninga i odricanja, a koja može da se održi samo na dan fotografisanja ili poziranja. SAMO NA TAJ DAN. Već narednog dana… o, zdravo, naduti stomačiću, nisam te prepoznala iz prve!

9 – “kupujem samo nemasno mleko i nemasni jogurt jer je tako zdravije”
Ivy says: nađi mi kravu koja daje nemasno mleko, pa mi se onda javi. Do tada, idi doručkuj dvopek. I pazi da dvopek obavezno bude integralni, jer ono… zdravlje.

10 – “treniram zumbu”
Ivy says: ZUMBA SE NE TRENIRA. Zumba je aktivnost. Nešto što radiš u slobodno vreme kada si raspoložena i što je zabavno. Kada nešto treniraš, u 90% slučajeva ti nije ZABAVNO. Ne treba da bude ZABAVNO. Ne trening ne ideš zato što “večeras nemaš omiljenu seriju na TVu”. Ili što se osećaš odmornom. Na trening ideš uprkos umoru, uprkos lošem danu… zumba… ma hajde, molim te. OK, “bolje išta, nego ništa”… Ali nemoj se pretvarati da si nešto što nisi.

zumba

11 – “žensko ne treba da radi sa velikim težinama”
Ivy says: Izvini, ali sa kojim pravom tvrdiš tako nešto? Impliciraš da snažno i sposobno telo nije ženstveno? Ili da žensko nije dovoljno snažno da radi ozbiljne vežbe? Ta tvrdnja je uvredljiva na toliko nivoa. Napusti moj blog.

12 – “šećer izaziva zavisnost, aktivira iste signalne puteve u mozgu!”
Ivy says: misliš, iste one signalne puteve koje aktivira i slušanje muzike koju volimo ili seks? Analogno tome, možemo reći i da slušanje muzike izaziva zavisnost kao neka droga.

13 – “ako hoćeš da smršaš, moraš da jedeš čisto!”
Ivy says: dokle god sam živa, linkovaću ovaj tekst (univerzitetski profesor koji je smršao bazirajući svoju hranu na slatkišima i konditorskim proizvodima da bi USPEŠNO DOKAZAO POENTU). Nije toliko bitno šta jedeš, dokle god si u kalorijskom deficitu. Koliko to komplikovano može da bude da se ukapira, Boga mu ljubim?!

1426

14 – “kada jedemo šećere, skače nam insulin i on blokira mršavljenje, zato ne treba jesti šećere”
Ivy says: i ja sam nekada bila mlada i glupa, ali sam u međuvremenu evoluirala, probudila se, protrljala okice i bacila te dogme u kantu za đubre. Ali hajde, da ti ja ne bih solila pamet previše, hrani se nedelju dana tako što ćeš svakih sat vremena pojesti jednu kafenu kašiku šećera. Kafena kašika je oko 8g šećera, što je 32 kalorija… na 24 sata, to je 768 kcal dnevno. Tvojom logikom, nećeš smršati ni grama zbog konstantno povišenog insulina. Probaj par dana, pa mi se javi. E da, uzgred, možda usput fasuješ dijabetes, ali jbg, to je cena koja mora da se plati da bi se razbila dogma.

15 – “imam manje od 13 godina i majka me već godinama tera na dijetu”
Ivy says: majka ti je kučka. Dobro zapamti kako se ponaša prema tebi, da bi znala kako da se sutra NE ponašaš prema svom detetu.

16 – “ama dosta više sa mršavljenjem, ja hoću da nabijem malo mišićne mase, imam noge kao čačkalice, a dupe u tragovima. A na netu samo tekstovi o dijetama!”
Ivy says: I know, right? Zato što, ako si žensko, po defaultu treba da smršaš. Šta, ne treba da smršaš, nisi gojazna? Nema veze. Opet je naopako da jedeš ono što ti se jede, više puta tokom dana. Kako to misliš, žensko si, a nećeš da smršaš? Jesi ti sigurna u to? Ouuukei… ako ti tako kažeš. Elem… moj savet: jedi žestoko i treniraj još žešće. Zaboravi pink tegiće, zaboravi eliptike i svako trčanje na distancama dužim od 1km. Lati se ozbiljnih težina. Radi koncetrisano. Menjaj intenzitet treninga svake nedelje… povećavaj opterećenje, pa smanjuj… igraj se sa brojem ponavljanja. Spavaj kvalitetno, drži stres pod kontrolom i, najbitnije od svega – JEDI.

Do sledećeg čitanja… JEDITE NEŠTO.

Ivy

About Conniving Ivy

Fitness enthusiast prone to extreme experimenting in dieting and nutrition. Resident slave master at local gym. Motto: "train like tomorrow's your cheat day!"

9 responses »

  1. Brutalno, poučno i nadasve zabavno. 😀 😀 😀

    Imala bih i ja jedno pitanjce. 😀
    Treniram momački, jedem u skladu s tim (dakle k’o termit :D), i tako već dve godine. 🙂
    Razmišljala sam da počnem da koristim BCAA, jer, koliko sam shvatila, pomažu izgradnju mišića i oporavak posle treninga. Da li je to tako i ako jeste- kako se tačno BCAA koriste? 🙂

    Fala unapred! 😀

    Reply
    • BCAA su moj apsolutno omiljeni suplement, s obzirom na to da skoro uvek treniram ujutru, na prazan stomak. Tada obično uzmem 5-10g, razmutim ih u 1.5 l vode, počnem da ih pijem oko 30 minuta pre treninga i finiširam ih sve do polovine treninga.
      BCAA su aminokiseline, tj gradivni blokovi proteina, što znači da organizam može odmah da ih koristi, bez prethodnog varenja. Čine ih leucin, isoleucin i valin. Brzo dospevaju u krvotok i dolaze do mišića. Hrane ih tokom treninga, i sprečavaju veći mišićni katabolizam.
      Sada, kada znaš šta im je svrha, otprilike možeš i da zaključiš kada je najbolje koristiti ih. Ako treniraš kao ja, “na prazno”, pre i tokom treninga. U suprotnom, tokom treninga. Možeš ih piti i nakon treninga (isto 5-10g), pod uslovom da nemaš nameru da jedeš nešto konkretnije (ili ceo obrok ili post-workout proteinski šejk).
      Doze su standardne, od 5 do 10 grama. Što se brendova tiče, idealno bi bilo da odabereš one koje imaju najviše leucina, pošto je on “glavni igrač”. Do pre par godina, ispijanje BCAA je bilo pakao, ali sada već standarno možeš da nađeš BCAA sa ukusom. Kvalitetniji brendovi se brzo rastvaraju, nakon 30 sekundi, a ako baš imaš neki prah koji se taloži, sasvim je OK da ga smućkaš par sati pre treninga i pustiš ga da se polako razgrađuje.
      Pozdrav! 😉

      Reply
      • Hvala na brzom i detaljnom odgovoru, puno si mi pomogla! 😀

        Veliki pozdrav! 😀

  2. ajvi, htela sam da ti se zahvalim za ovaj blog, pre nesto vise od godinu dana svrljala sam netom i sasvim slucajno naletela na tvoj teks sipkofobija na museminom blog. procitala sam ga i isla dalje. posle par dana htela sam da mu se vratim, al nisam uspela da ga nadjem. musema me uputila na ovu adresu. i onda sam pocela da citam redom. tu si me zarazila idejom da mi je mesto u teretani. pre toga sam godinama isla na “zenske” grupne vezbe (dr filgud i slicno), i iako sam se trudila, bilo mi je cudno kako ne postizem vise. nemam problema s kilama, al zasto se telo odupiralo promenama, nije mi bilo jasno. i tako, zbog tebe, zahvaljujuci tebi, evo me u teretani, sad vec 14 meseci. imam trenera koji me vodi, on je iz tvoje skole pristupa vezbanju, da je drugaciji, ne bi mi valjao. telo mi se za ovih godinu dana potpuno promenilo, stojim pravo, misicava sam, snazna, zdrava. sledece nedelje punim 44 godine i radim zgibove, to mi je mera uspeha. i dalje redovno citam tvoj blog, veoma mi se dopada nacin na koji pises, tu dobijem odgovore na razne pitanja, potvrdu da sam na dobrom putu, motivaciju da nastavim, drustvo, da znam da nisam sama. ni luda 🙂 zao mi je sto nema vise komentara, pa mozda mislis da pises uzalud. al ne pises. vidi mene, ne pises. hvala jos jednom najlepse za sve sto si uradila za mene.
    dragana

    Reply
    • Dragana, pre svega, dobrodošla na blog.
      Moram ti priznati da me je ovaj komentar zatekao i prijatno iznenadio… Znam da je za žensko najteže da se suoči sa svojim strahom i svim nesigurnostima kada je rad na fizičkom izgledu u pitanju… ali isto tako znam da kada jednom daju šansu treningu snage i osete sve blagodeti istog, više se ne vraćaju nazad.
      Jer nema lepšeg osećaja nego kada vidiš kako se tvoje telo postepeno menja, kako postaješ jača, izdržljivija, zdravija… i kada podigneš teret koji nisi mogla pre samo 2 meseca, zapitaš se “ako mogu ovo, šta još sve mogu da uradim?” Bez namere da zvučim pretenciozno, ali trening snage jača psihu. Jača samopouzdanje.
      I to je u neku ruku i svrha ovog bloga. Ko želi da smrša trčanjem, kardiom ili izgladnjivanjem, taj će lako naći gomilu sajtova, blogova i pseudonaučnih članaka po novinama. Jedina svrha ovog bloga je da ideju druge vrste treninga učini “živom”, barem na internetu. Da neko tamo zna da ne moraš da gladuješ. Da ne moraš 2 sata da skačeš po eliptiku. Da ne moraš da se plašiš šećera i masnoće. Da ne moraš da se plašiš hrane.
      Iskreno, svaki komentar mi je drag i izuzetno ga cenim, ali ono za šta se borim, to je promocija nekog drugog načina razmišljanja. A tvoj primer mi samo daje snagu da istrajem u tome.
      Hvala na komentaru!
      Ivy

      Reply
  3. Ivy,

    Dođoh na tvoj blog sa Moosheme i oduševljena sam. Direktno i pravo u metu! To se ne sreće često u svetu ženskog fitnesa i pričama o ishrani. Hvala ti na sjajnim člancima i više nego korisnim savetima.

    Imam jedno pitanjce za tebe – vidim da si protiv kardio vežbi. Šta misliš o programima tipa Insanity-ja? I zašto? 🙂

    Pozdrav,
    Ljubica

    Reply
    • Pre svega, veliki pozdrav!
      Nadam se da ne zameraš što ti tek sada odgovaram, svašta se izdešavalo ovih dana (nažalost, ništa dobro), tako da smo sve aktivnosti na internetu usmerili na neke druge, bitnije stvari.
      Elem, odgovori na tvoja pitanja. Kardio vežbe nisu same po sebi loše i trebaju svakako da imaju svoje mesto u treningu… ali ne uvek, i ne za svakoga. Insanity je dobar primer izuzetno intenzivnih kardio vežbi sa nešto malo treninga snage. Ali taj program nije za svakoga. Naročito ne za nekoga ko ima mnogo kilograma da izgubi i čije srce je već dosta opterećeno. On bi bio dobar program kod osoba koje su već u formi i koje imaju iskustva sa takvim vidom treninga, i to samo kao dopuna, par puta nedeljno.
      Kada je mršavljenje u pitanju, uvek dajem prednost treningu sa opterećenjem, tj teretani, iz prostog razloga što kardio “jede” mišić. A mišićno tkivo nam je dragoceno prilikom mršavljenja, jer u suprotnom rizikujemo da izgubimo kilograme, ali da i dalje izgledamo “gojazno”. U nedostatku mišića, koža na nama visi i imamo taj “skinny fat” izgled.
      Finalna preporuka: za osobe koje vole kardio i mučenja tipa Insanity… Teretana 3x nedeljno, Insanity trening 2x nedeljno, i to na dane kada se ne trenira sa tegovima.
      Pozdrav!
      Ivy

      Reply
      • Moj cilj je pre svega da povećam svoju kondiciju, dobijem više snage i energije. Imam malo sala koje bih da izgubim (175cm, 63kg), ali to nije nešto čime sam preterano opterećena, važnije mi je da povećam svoju snagu i izdržljivost, zato sam mislila da bi Insanity možda bio dobar izbor. Pogotovo što mi se sviđa izazov 🙂
        Trenutno radim program koji se zove 30 Day Shred koji se sastoji od tri ciklusa od po šest minuta, tri minuta vežbe snage sa malim tegovima (2kg), dva minuta kardio i jedan minut trbušnjaci, ali hoću da počnem nešto zahtevnije. Tražim neku kućnu varijantu, da ne moram da idem u teretanu…
        Hvala ti na savetu!

        Pozdrav,
        Ljubica

  4. Majke mi mile, ovo je moj blog koji pisem dok spavam, jer ocigledno ne znam za njegovo postojanje. U lucida intervala momentima. Scary as f. O.o

    Reply

Leave a Reply

