RSS Feed

Metabolički Černobilj

Posted on

Iliti kako sje*ati sopstveni metabolizam u par jednostavnih koraka

Na kratko ću prekinuti serijal tekstova #PP. Moram da rantujem. Malo. Nisam odavno.

starvation

Dakle…

1 – hrani se nezdravo i loše barem nekoliko meseci. Dovoljno da se ugojiš do te mere da ne možeš da se uvučeš u svoje farmerice
2 – sačekaj poslednji trenutak da smršaš. Bolje 20 dana gladovanja, nego 12 nedelja tokom kojih ćeš voditi računa kako jedeš
3 – 3 nedelje pred odlazak na more (ili tu svadbu, proslavu, rođendan, kakogod), drastično smanji svoje kalorije na nekih 1200 kcal dnevno. Jedi kao ptičica i obavezno radi kardio. Barem 2 sata. Ništa bez dva sata kardio vežbi.
4 – ponosno šetaj svoje skinny fat dupe na tom hepeningu i pokušaj da ubediš sebe da dobro izgledaš samo zato što ti vaga pokazuje brojku koju si noćima sanjala. I što imaš taj jbni thigh-gap ili bikini bridge ili koja je već sad aktuelna glupost, ne mogu više da pohvatam
5 – čim taj hepening prođe, obavezno se ožderi od hrane i ponovo se opusti. Dolazi zima, sezona džempera i kaputa, niko neće provaliti. Jedi kao da sutra ne postoji, jer, realno, kada se ukaže potreba, ponovićeš svoj pakleni tronedeljni ciklus i ponovo ćeš biti „fit“
6 – dođe vreme da se ponovo „srežeš“. Idemo, 3 nedelje. 1200 kcal dnevno, 2 sata aerobika. Neka boli!

data
7 – nedelju dana kasnije… hmmm… šta je ovo? Samo pola kilograma manje? Nešto nije OK. „Stoko debela“, reći ćeš sebi, „1200 kalorija je previše za tebe! Trening ti je loš!“
8 – smanjuješ unos kalorija na 1000 dnevno. Pojačavaš kardio na 2h i 30 minuta dnevno. „Nećeš ti mene zezati, salo moje nepoželjno… sad ćeš da vidiš!“
9 – nedelju dana kasnije, jedva pola kilograma manje. „Kako bre?! Pa prošli put sam na ovaj način za 2 nedelje skinula 6kg, sad jedva kilo!“
10 – kulminacija frustracija. Unosiš 800 kcal dnevno. 3 sata kardio vežbi. Čini ti se čak i da je eliptik smršao, da su svi smršali, ali ti nisi.
11 – staješ na vagu posle nedelju dana. Težina je ista. ŠKK?!!!!!

ŠKK? Reći ću ti KJK. Uništila si sopstveni metabolizam, kokoško.

Šta? Mislila si da ćeš uvek moći da koristiš taj džoker u vidu 3 nedelje izgladnjivanja? Da je to dovoljno da se anuliraju meseci i meseci loše ishrane? Šta, mislila si da će tvoj organizam slepo da prati tvoje bolesne i nezdrave ambicije?

Breaking_news-620x3301

Newsflash: NEĆE

Jeste, izračunala si svoj BMR (bazalni metabolizam), procenila svoje dnevne potrebe kalorija, i onda si, da bi smršala, sebi odrezala takvu cifru, daleko manju od količine kalorija koja je tvom organizmu NEOPHODNA za NORMALNO funkcionisanje, i sada očekuješ da tvoj organizam normalno funkcioniše? Izvini, koliko puknuta u glavu moraš da budeš?

Stvarno misliš da možeš da obaraš količinu hrane koju jedeš iz dana u dan, a da tvoj organizam slepo sluša i mršavi onako kako si isplanirala?

reality-check

A sada – REALITY CHECK

1 – fora sa izgladnjivanjem i dugotrajnim kardiom može da upali samo jednom. Dva puta neće.
2 – ako je količina kalorija koje unosiš na dnevnom nivou manja od tvoj BMR, tj koma-metabolizma, sranje će da se desi. To je neminovno.
3 – metabolizam ima fantastičnu sposobnost adaptacije. To je ono što je održalo ljudsku rasu. Koliko god nisko da oboriš kalorije, on će da se snađe. Prvo će oboriti svoju potrošnju, tj BRM, a onda će početi da „isključuje velike potrošače“, tj da jede mišiće i korisna tkiva. Masno tkivo će da štedi koliko je god moguće.
4 – dodatno obaranje kalorija će još više usporiti metabolizam. Jedan za drugim, poput osigurača, krenuće da iskaču hormoni. Hormoni tiroidne žlezde, kortizol, grelin, leptin…
5 – dugotrajan i mukotrpan kardio će da izazove i još jednu adaptaciju – a to je adaptacija na dugotrajan i mukotrpan kardio. Ta 2-3 sata na eliptiku će izgubiti efekat.

I šta se onda desi? Dolazimo u situaciju da osoba jede ispod 1000 kalorija dnevno, a ne mršavi. Protivno zakonima termodinamike? Ne baš. Objasnila sam zašto. Ti više ne trošiš onoliko koliko ti sve BMR formule kažu da trošiš, iz prostog razloga što te formule polaze od pretpostavke da ih koristi NORMALNA osoba, zdravih prehrambenih navika. Tvoj metabolizam, a sa njim i tvoja sposobnost da smršaš je polomljena. Gomila fraktura. Leži na intenzivnoj nezi. Katateri i sve to.

I? Šta sad?

Za početak – iscooliraj se. Jeste, sjebala si sopstveni metabolizam tim brzim dijetama, zato što preferiraš brza rešenja i ne pitaš za cenu. Sada tu cenu plaćaš, iako nisi dobila ono što si tražila.

Jedini način da pokreneš svoj metabolizam sa mrtve tačke je da počneš da… omg, pazi sad: JEDEŠ.

Tvoj metabolizam ponovo mora da nauči šta je normalna količina hrane. Da napravim analogiju: tvoj metabolizam je kao izgladnelo i maltretirano kuče, saterano u podrum neke trošne zgrade. Nepoverljivo, preplašeno, prepuno psihoza. Da bi mogla da pomogneš tom kucovu, moraš da stekneš njegovo poverenje.

Da bi stekla „poverenje“ svog metabolizma, moraš da počneš da se prijateljski odnosiš prema njemu. Počni tako što ćeš svake nedelje postepeno i lagano povećavati količinu hrane koju jedeš. Recimo, povećavaš dnevni unos hidrata za 10g, masnoća za 5g i to jednom nedeljno. Postepeno, tvoj organizam će se navići na to da hrane ima, i da ne mora više tako preplašeno da štedi masno tkivo. Znači, nikakvo ožderavanje, već postepeno, lagano i konstantno povećavanje količine hrane koju unosiš.

Izbaci kardio. Tvom organizmu treba odmor, treba vreme da se oporavi. Koliko vremena? Zavisi koliko dugo si ga izgladljivala. Ako je dijeta trajala mesec dana, trebaće ti otprilike isto toliko da popraviš nanetu štetu.

Istina, tokom perioda oporavka, verovatno će se desiti da će tvoja težina otići u plus par kilograma, ali ne brini. Oni će se izguibiti istog onog trenutka kada tvoj organizam ponovo uđe u stanje homeostaze. Kada hormoni napokon budu u balansu, i kada tvoj bazalni metabolizam zaista bude onakav kakav treba da bude. Doći ćeš do tačke kada ćeš moći da unosiš i po 2.300 kalorija dnevno, a da se ne ugojiš. Tek onda, tvoje telo će ponovo naučiti da mršavi.

Samo, izvuci pouke. Ako imaš višak, gledaj da mršaviš zdravo. Sve preko 1kg nedeljno je nezdravo i stavlja te na put metaboličkog oštećenja.

Pamet u glavu.

Advertisements

About Conniving Ivy

Fitness enthusiast prone to extreme experimenting in dieting and nutrition. Resident slave master at local gym. Motto: "train like tomorrow's your cheat day!"

One response »

  1. Pingback: “Ali kako… ali šta… ali… ali…” – Vi pitate, Ivy odgovara | Bez izgovora!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: