RSS Feed

Teretana 101 – Šta se sme, a šta ne sme

Posted on

Dakle, odlučili ste da se pozabavite svojim ličnim opisom tako što ste uplatili članarinu u lokalnoj teretani? Odlično. Za poduhvat te vrste svakako ne postoji bolje mesto. Međutim, ma koliko mala ili neugledna vaša teretana bila (naročito u poređenju sa ogromnim fensi teretanama po Zapadu), postoje neke stvari koje morate znati. Nazovimo to nekim kodeksom ponašanja. Ne brinite, nije u pitanju nešto što mora da se naštreba i nabuba – u pitanju je zdrav razum, logika i poštovanje drugih. Krenimo redom!

1 – NE DOLAZITE BEZ PEŠKIRA – NO TOWEL, NO SERVICE! Svi mi dolazimo u teretanu da bi radili na sebi. Svakodnevno prolivamo litre znoja da bi stigli do zacrtanog cilja. Pa opet, red nalaže da taj znoj nečim pokupimo, a ne da ga ostavimo narednom vežbaču. Pravilo koje je sasvim, sasvim logično normalnoj i uravnoteženoj osobi. Ovo nije čak ni pitanje poštovanja drugih vežbača, već i elementarne higijene. Dakle, kada radite neku vežbu koja zahteva od vas da budete u ležećem ili sedećem položaju, prostrite po spravi peškir.

2 – NE ZAGOVARAJTE VEŽBAČA U SRED SERIJE – teretana nije školski čas, pa da ne smete da progovorite jednu jedinu reč. Naprotiv. Lagana priča između serija i vežbi je sasvim OK. Em što eliminiše stres, em što doprinosi stvaranju prijatne i poznaničke klime. Međutim, ukoliko vidite da je vežbač već počeo da vežba, da je u sred serije kojoj pristupa krajnje koncentrisano, ućutite. Ma koliko briljantna vaša misao bila, sigurno može ostati neverbalizovana još pola minuta. Takođe, niko vam ne može zabraniti da posmatrate kako neko drugi vežba, ali uradite to sa distance. Stajati tik pored osobe dok ona vežba ume itekako da dekoncentriše. Poštujte tuđ prostor.

3 – PITAJTE – ako se prvi put susrećete sa nekom spravom ili vežbom, ili vam nije najjasnija tehnika i pravilna forma izvođenja neke vežbe, pitajte nekoga za savet. U normalnim teretanama, tu je instruktor. Ako nema instruktora, onda je tu neki iskusniji vežbač. Naravno, sačekajte da on/ona prvo završi svoju vežbu i tek onda zamolite za pomoć. Čest je slučaj, naročito kod muškaraca, da im ponos ne dozvoljava da pitaju za dodatno pojašnjenje ili proveru pravilnosti izvođenja (tzv. “form check”), što je poprilično idiotski. Kao što je idiotska povreda koja može biti zadobijena zbog tog “ponosa”. Niko se nije naučen rodio.

4 – VRATITE SPRAVE U PRVOBITNO STANJE – odradili ste sjajnu seriju na benču? Podigli 120 kg kao od šale? Pucate od samopouzdanja i elana? Sjajno. Samo, pre nego što pređete na narednu spravu, skinite tegove sa šipke. Ili možda očekujete da naredni vežbač (to može biti bilo ko, od napucanog dvometraša do devojčice od 50kg) pospremi za vama? Uvek skinite tegove sa šipke, a bučice vratite na njihovo mesto.

 

5 – ISKULIRAJTE SE SA STENJANJEM – ovo se naročito odnosi na muški deo populacije. Znamo da je teško. Znamo da ulažete velike napore. Ali to ne znači da cela teretana mora da odjekuje od vas. Sve to može da se odradi znatno suptilnije. A realno, nikoga nećete impresionirati. Naprotiv, izgledate smešno.

6 – ISKULIRAJTE SE SA ŠMINKOM I GARDEROBOM – ovo se naravno, odnosi na ženski deo populacije. Ne posmatrajte teretanu kao lovište frajera. Ljudi koji dolaze u teretanu, dolaze da vežbaju. To što svakih par sekundi zastajete ispred ogledala, proveravate da li je svaka šnala na mestu, da li se šminka pokvarila i da li spandex pantalone stoje kako treba, a u međuvremenu ne radite ništa (ili skoro ništa) od vežbi – sve to od vas pravi predmet pogovora i podsmeha.

7 – NE ZAUZIMAJTE VIŠE SPRAVA ODJEDNOM – znate one vežbače koji dođu u teretanu, i svoje lične sitnice ostave na 2-3 sprave istovremeno? Na jednoj peškir, na drugoj bidon sa vodom, na trećoj mobilni? Osim ako ne radite neki circuit ili kompleks koji od vas zahteva da sa jedne sprave brzo prelazite na drugu, bez pauze – nemojte to da radite. Što pre dozovlite drugima da odvežbaju svoje, to će pre sprava biti oslobođena za vas. Sharing is caring.

8 – LJUBI SPOTERA SVOGA KAO SAMOG SEBE – OK, postoje vežbe koje možete raditi sami bez naročitog rizika od povrede. Pregibe, letenja, mrtvo dizanje, ekstenzije tricepsa i kvadricepsa… Sa druge strane, postoje i vežbe koje svakako radite sami, ali kod kojih je potrebno da imate spotera, za “ne daj Bože”. Kako vaš trening tokom vremena postaje sve intenzivniji, kako mišići sve više jačaju, logično je da dolazi i do povećanja težina sa kojima radite. Zamislite ovaj scenario: vežbate grudi na benču. Uradili ste 5 ponavljanja, ali vam se čini da imate snage za šesto. Međutim, prevarili ste se; šipka postaje sve teža i postoji realan rizik da nećete biti u stanju da je iskontrolišete i lagano spustite – čini vam se da će šipka pasti pravo na vaš grudni koš. Zabavno? Veoma. Ako imate spotera, on će vam pomoći da šipku bezbedno vratite na njeno mesto. Isto važi i za čučnjeve, kao i za rameni potisak. Ne izigravajte heroje – zamolite nekoga da vam bude spoter dok vežbate. Možda vam neće ni zatrebati, ali ako vam zatreba, a ne bude tu… vidimo se u Hitnoj. 😉

9 – LAKŠE MALO SA “MIRISIMA!” Ovo pravilo važi za obe krajnosti. Domaće teretane su obično manji prostori sa prilično slabom ventilacijom. Što se tiče znojavih, prljavih i smrdljivih majica, tu se uzdam u vaš kućni odgoj i zdrav razum, ali isto važi i za mladiće i devojke marinirane u parfemima. Gušite, ljudi. Parfem ili toaletna voda su sasvim OK, ali ukoliko preterate, niste ništa boljih od onih koji smrde na ustajali znoj.

10 – TERETANA NIJE KAFIĆ – iako je poželjno vežbati u prijateljskoj atmosferi, iako nema ništa loše proćaskati sa nekim tokom pauze, ne zaboravite zašto ste tu. Sedenje na spravi i kuckanje sms poruka dok neko drugi čeka da je oslobodite? Neprihvaljivo. Džekiranje i poziranje ispred ogledala – izgledate smešno. Telefonski razgovor privatne prirode koji traje i traje? Poštedite nas. Za sve postoji vreme i mesto.

Nije bolelo, zar ne?

Advertisements

About Conniving Ivy

Fitness enthusiast prone to extreme experimenting in dieting and nutrition. Resident slave master at local gym. Motto: "train like tomorrow's your cheat day!"

One response »

  1. Ivy,
    drago mi je da sam danas naletela na tvoj blog 🙂
    Trebalo bi da ovaj pravilnik štampaju i dele uz nove članske karte!
    Bravo!!!

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: